Fizjoterapia uroginekologiczna

Fizjoterapia uroginekologiczna w Szczecinie

Fizjoterapia uroginekologiczna jest dziedziną fizjoterapii zajmującą się leczeniem, diagnostyką oraz profilaktyką schorzeń dotyczących miednicy mniejszej. Dzięki szerokiemu zakresowi usług do fizjoterapeuty uroginekologicznego można zgłaszać się z dolegliwościami z obszaru dziedzin tj.:

– urologia (nietrzymania moczu, częstomocz, parcia naglące, problemy z mikcją, nawracające zapalenia dróg moczowych),

– ginekologia (bolesne miesiączki, przygotowanie do porodu, pomoc w powrocie do aktywności po połogu, bolesne stosunki po porodzie, terapię blizny po cesarskim cięciu oraz nacięciu krocza, rozejście mięśni prostych brzucha, wspomaganie leczenia niepłodności, obniżenie narządu rodnego, endometrioza)

– proktologia (nietrzymanie stolca i gazów, osłabienie zwieracza odbytu, zaparcia),

– seksuologia (bolesne współżycie, wulwodynia, pochwica, brak satysfakcji seksualnej).

Fizjoterapia uroginekologiczna wykorzystuje nieinwazyjne i zindywidualizowane techniki terapeutyczne, które mają na celu poprawę jakości życia pacjenta i powrotu do pełnej sprawności.

Na czym polega fizjoterapia uroginekologiczna?

Korzystanie z fizjoterapii uroginekologicznej może przynieść wiele korzyści. Głównym celem fizjoterapii uroginekologicznej jest pomoc kobietom w zwiększeniu świadomości i poznaniu ich własnej miednicy oraz struktur z nią związanych. Dzięki temu kobiety otrzymują od terapeuty potrzebne narzędzia w postaci ćwiczeń, autoterapii, wskazówek i zmian codziennych nawyków, aby utrzymać w dobrej kondycji mięśnie dna miednicy z uwzględnieniem poszczególnych okresów życia. Fizjoterapia uroginekologiczna pomaga również zwalczyć dolegliwości związane z nietrzymaniem moczu, gazów i stolca, bólem w obrębie miednicy podczas współżycia, bolesnymi miesiączkami, bólami kręgosłupa, zaparciami i innymi problemami związanymi z miednicą mniejszą. To z kolei przyczynia się do poprawy jakości życia i samopoczucia oraz umożliwia uniknięcie niepotrzebnej interwencji chirurgicznej, która wiąże się z ryzykiem powikłań oraz długim okresem rekonwalescencji. Jedną z zalet terapii uroginekologicznej jest możliwość rozpoczęcia jej na wczesnym etapie pooperacyjnym, co pozwala komfortowo i bezpiecznie powrócić do pełnej sprawności.

Terapia uroginekologiczna nie tylko pomaga leczyć już istniejące problemy, ale również zapobiega ich powstawaniu poprzez naukę prawidłowego sposobu oddychania, korygowanie wad postawy, zwiększanie sił i elastyczności tkanek obręczy. W efekcie nie tylko łagodzi objawy, ale również pomaga w leczeniu przyczyn problemów z miednicą mniejszą, co zapobiega nawrotom dolegliwości. Fizjoterapia uroginekologiczna wykorzystuje nieinwazyjne i bezpieczne metody terapeutyczne, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta.

Fizjoterapia uroginekologiczna kobiet w ciąży i po porodzie, a także w okresie połogu

Fizjoterapeuta uroginekologiczny zajmuje się również przygotowaniem pacjentki do porodu w ramach profilaktyki pęknięć i nacięć krocza, ale również sprawuje opiekę nad pacjentką po porodzie, aby bezpiecznie i stopniowo mogła powrócić do aktywności fizycznej pracując m.in. z rozejściem mięśni prostych brzucha, blizną po cesarskim cięciu i nacięciu krocza. Fizjoterapeuta uroginekologiczny pomaga również w zwalczaniu u kobiet w ciąży dolegliwości bólowych ze strony odcinka lędźwiowego, spojenia łonowego czy stawów krzyżowo-biodrowych. Efekty fizjoterapii stosowanej w ciąży mogą znacząco ułatwić przebieg porodu, zmniejszyć ryzyko komplikacji w jego trakcie oraz przyczynić się do szybszej regeneracji bezpośrednio po nim.  Każda kobieta planująca zajść w ciążę, powinna wybrać się na konsultację uroginekologiczną, aby uniknąć niechcianych problemów ze strony narządów miednicy mniejszej w trakcie ciąży.

Fizjoterapia uroginekologiczna jest także istotnym elementem opieki nad kobietami w okresie połogu.

W trakcie ciąży organizm kobiety przechodzi wiele zmian nie tylko pod względem hormonalnym, ale również funkcjonalnym, dlatego połóg wymaga szczególnej uwagi, aby wspomóc nie tylko proces regeneracji uszkodzonych tkanek w trakcie porodu, ale również przywróceniem prawidłowej postawy i funkcji mięśni.  Dzięki opracowaniu indywidualnego planu dostosowanego do potrzeb pacjentki, proces powrotu do aktywności fizycznej będzie w pełni bezpieczny.

Możliwości terapeutyczne wykorzystywane przez fizjoterapeutę uroginekologicznego wspierające kobiety w tym szczególnym okresie to m.in., odpowiednio dobrane ćwiczenia, terapia manualna, masaż, drenaż limfatyczny, kinesiotaping, igłoterapia, biofeedback czy elektrostymulacja.

Fizjoterapeuta uroginekologiczny zajmuje się nie tylko leczeniem już istniejących dolegliwości, ale także profilaktyką i przygotowaniem do porodu siłami natury.

Jak wygląda wizyta u fizjoterapeuty uroginekologicznego?

Wizyta u fizjoterapeuty uroginekologicznego jest ważnym elementem profilaktyki oraz dbałości o zdrowie kobiet, szczególnie w kontekście układu moczowo-płciowego.

Wizyta obejmuje szeroki wywiad, który pozwala uzyskać najważniejsze informacje o stanie zdrowia pacjentki oraz ustalić cel i przyczynę umówienia wizyty. Następnie wykonywane jest badanie funkcjonalne i manualne, podczas którego oceniana jest m.in., wada postawy, zakres ruchu, funkcja mięśni, czy ruchomość blizny. W uzasadnionych okolicznościach za zgodą pacjentki wykonywane jest również badanie per vaginum (przezpochwowe) podczas którego oceniana jest praca mięśni dna miednicy oraz elastyczność tkanek, obniżenie narządów rodnych czy osłabienie ścian pochwy. Nierzadko można skorzystać również z badania USG powłok brzusznych oraz dopochwowego. Na podstawie uzyskanych informacji ustalany jest plan terapii i częstotliwość wizyt. Fizjoterapeuta określa również zalecenia, które stanowią integralną część procesu leczenia i angażują pacjenta do aktywnego uczestniczenia w nim.